mandag 9. april 2012

Lavkarbobrød



Dette er det beste lavkarbobrødet jeg noengang har smakt. Oppskriften har jeg selvsagt lånt fra Lena Beatrice. Det er mykt, smaker ikke egg og er enkelt å lage.

Ingredienser til 4-6 brød:

4 eggehviter
25 g malte mandler
25 g malte solsikkefrø
25 g sesamfrø
25 g linfrø
1 ts bakepulver
litt salt

Fremgangsmåte:

Stivpisk eggehvitene. De skal være så stive at de ikke faller ut av bollen når du holder den opp ned. Bland forsiktig inn resten av ingrediensene. Jeg blander ofte inn litt ekstra malte mandler og sesamfrø hvis det ser ut til å være for mye eggehvite. Ellers blir brødene lett skumaktige.
Legg ut 4-6 klikker med skje, alt etter hvor store du vil ha dem. Du kan godt trykke dem litt flate, hvis du vil slippe å dele dem i to som et rundstykke.
Stek på 175 grader nederst i ovnen i 20-25 minutter til de begynner å bli lysebrune på toppen.
Jeg pleier å fryse dem, og ta opp to stykker kvelden før jeg skal ha dem til lunsj. De holder seg best i papirpose på kjøkkenbenken, etter min erfaring.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...