onsdag 8. august 2012

Chiagrøt


Etter at jeg fikk beskjed om å unngå melkeproteiner, så har min kjære mandelgrøt forsvunnet fra frokostbordet. Smør, fløte og Bakepro måtte kuttes ut, og jeg gadd ikke å prøve å endre oppskriften. Men nå har jeg endelig funnet en erstatning: Chiagrøt! Så enkelt og godt. Konsistensen kan minne om semulegrøt. Denne blir nok en gjenganger hos meg.

1 porsjon

Ingredienser:

3 ss chiafrø
2 dl mandelmelk eller annen plantemelk
2 ss ghee eller melkefritt smør
1 pipett stevia vanilla creme

Fremgangsmåte:

Chiafrø og mandelmelk røres sammen og settes i kjøleskapet over natten eller minst 30 minutter.
Smelt ghee i en panne og ha blandingen i. Rør om under oppkoking og ha i stevia.
Jeg spiser grøten med et stort "smør"øye, kanel og litt rosiner, men toppingen kan varieres i det uendelige alt etter smak og behag. Trenger du mer proteiner kan du ha i proteinpulver.


Jeg har også prøvd å ha i 1-2 ss peanøttsmør. Jeg brukte denne typen. Snadder kveldsmat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...