tirsdag 7. august 2012

Mandelmelk


I min jakt på alternativer til melkeprodukter har jeg snublet over en del oppskrifter på mandelmelk. Jeg har aldri pleid å bruke melk som tørstedrikke, men det kan være greit å ha til frokostblanding, grøt etc. Havremelk og rismelk inneholder en del karbohydrater, og jeg klarer ikke smaken av soya.

Fremgangsmåten er veldig enkel. Mandlene bløtlegges over natten. Ha ønsket mengde mandler i en bolle og dekk med vann. Dagen etter tømmer du ut vannet og heller mandlene i en blender/foodprocessor sammen med dobbel mengde vann. Jeg brukte 2 dl mandler og 4 dl vann. Noen bruker blandingsforhold 1-3, men jeg liker at melken er tykk. Blend i noen minutter, og hell så blandingen over i en sil, nøttemelkspose, eller som jeg gjorde: i et kjøkkenhåndkle over en bolle. La melken renne gjennom, og klem deretter ut resten. Melken oppbevares i en tett flaske/beholder i kjøleskapet i 3-4 dager. Jeg synes den smaker ganske godt iskald fra kjøleskapet. Kan tenke meg at den er god med litt kakao i, for dem som drikker sjokolademelk.


Mandelrestene kan tørkes til mandelmel i stekeovnen hvis du ikke skal bruke den til baking med en gang. Spre massen utover en bakepapirkledd plate og ha på laveste varme til det er tørt. Oppbevares i kjøleskap i 3-4 dager eller fryses. Jeg bruker melet til å lage knekkebrød.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...