mandag 28. januar 2013

Appelsinkrokan


Sjokoladeprosjekt nr 2 ble appelsinsjokolade med sukkerfri krokan. Fantastisk godt! Inspirasjon fikk jeg igjen fra Mjuugly. Jeg syntes det ble for mye mandler og for lite karamell av denne oppskriften, muligens fordi jeg hakket mandlene for mye, så jeg har endret litt på den til neste gang jeg bruker den. Denne oppskriften gir en svær porsjon. Sukrin/Erythritol gir en isende smak, så det er fullt mulig å bruke mer palmesukker for å unngå denne, men da vil GI og karbohydratinnhold bli høyere. Jeg syntes isingen forsvant da jeg blandet krokanen med sjokolade.

Ingredienser til krokan:

2 dl mandler
2 dl erythritol
0,5 dl palmesukker
2 store spiseskjeer kokosolje
1 ts vaniljepulver

Fremgangsmåte:

Grovhakk mandlene i foodprocessor eller for hånd. Ha resten av ingrediensene i en stekepanne/jerngryte på middels til høy varme, og rør godt til massen er karamellisert. Du må røre hele tiden så ikke det svir seg. Når den er blitt mørkebrun og flytende skrur du ned varmen og tilsetter mandlene. Rør godt rundt i et par minutter og tøm massen i en bakepapirkledd form. Sett den kaldt til massen er stivnet, og del den opp i biter. Jeg la den i et håndkle og hamret løs med et kjevle. Greit å få utløp for litt aggresjon i samme slengen ;) Oppbevares i lufttett boks i kjøleskap eller fryseboks hvis du ikke skal bruke alt med det samme.



Ingredienser sjokolade:

100 g kakaosmør
2 ss kokosolje
6 ss kakaopulver
1 ss karobpulver
1 ts vaniljepulver
2 ts appelsinolje
Eventuelt ekstra søtning

Fremgangsmåte:

Smelt kakaosmør og kokosolje i vannbad. Tilsett resten og rør godt til alt er oppløst og røra er klumpfri. Smak om du vil ha mer søtning. Jeg syntes det var helt unødvendig, men jeg er vant med et sukkerfritt kosthold. Ha i ønsket mengde krokan, rør sammen og hell i former. Sett formene i kjøleskapet/fryseren til sjokoladen er stivnet, og oppbevar dem i en tett boks i kjøleskapet. Denne oppskriften er nok til to små brett, ca 30 biter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...