lørdag 27. april 2013

Ramsløk


Ikke langt fra der jeg bor er skogen full av ramsløk hvert år. Hvitløksduften ligger som en sky over hele området i månedsvis. I år har jeg endelig kommet meg ut og fått plukket et bærenett med godsakene. Jeg har også tatt med meg en avlegger, og er spent på om den vil trives i en balje på balkongen min.

Så langt har jeg produsert et par store glass med ramsløkpuré, tørket en del og lagt en pose i fryseskapet for å se om smaken holder seg.


Ramsløkpuré:

200 ramsløkblader
4 dl rapsolje
2 ts salt

Vask og tørk bladene med tørkepapir om du synes det er nødvendig. Ha ingrediensene i en foodprocessor eller bruk stavmikser og mos til en jevn grøt. Hell grøten over på et sterilisert glass og oppbevar det kjøleskapet. I følge det jeg har lest så skal den være holdbar i minst et år.


Tørking av ramsløk:

For å tørke bladene la jeg dem på et håndkle på en rist midt i ovnen på ca 75 grader. Pass på at de ikke overlapper hverandre. Der skal de ligge til de er helt tørre. I min ovn tok det ca 30-40 minutter. Oppbevar bladene i et glass. Du kan gjerne pulverisere dem i foodprocessor så de tar mindre plass. De malte bladene kan blandes med salt eller bare brukes som smakstilsetning i supper og gryter.


3 kommentarer:

  1. Hei, så gøy med hvitløk fra naturen :-)

    jeg, bruker så mye grønne vekster (ugress ;-) som jeg finner i alt fra salater til desserter...

    Har vært på utkikk etter disse ramsløkene, her jeg bor (Frankrike) kalles de bjørnehvitløk, men har ikke funnet noe.

    Vil gjerne bytte link med deg (selvom jeg ikke blogger bare lavkarbo), gi meg ett hint på bloggen min hvis du vil: http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/

    Har også laget en glutenfri blogg, men den er ikke helt ferdig også er det vel kanskje ikke helt lavkarbo ???...

    SvarSlett
  2. Hei. Ja, gøy å høste fra naturen :)

    Du har en kjempefin blogg, som jeg har vært innom flere ganger tidligere. Flott med nye ideer, selv om de ikke nødvendigvis er lavkarbo eller glutenfrie. Jeg bruker ofte vanlige oppskrifter som jeg forandrer slik at jeg kan spise dem. Har lagt deg til i blogglisten min.

    Du er heldig som har kjøkkenhage. Selv har jeg bare en liten balkong, så jeg har ikke plass til mye, men har planer om å få meg et minidrivhus.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha :-) da er du på blogglisten min også ;-)

      -skal legge deg til på min glutenfrie blogg også, den er helt i startgropen så får vi se hva den blir til ...

      Er veldig glad for hagen min, selvom den er langt fra perfekt :-)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...