søndag 29. november 2015

Pizzabunn uten melk og gluten


Jeg har testet ut en ny lavkarbo pizzabunn. Favoritten så langt. Oppskriften er lånt fra Lovelyliller.

Originaloppskrift som holder til en porsjonspizza:

125 g tofu (firm)
1 egg
1 ts bakepulver

Bland alt i foodprocessor eller med stavmikser. Smør blandingen på bakepapir og dryss på valgfritt krydder. Jeg brukte chili, paprika og oregano. Stek i ovnen i 10-15 minutter på 180 grader eller til den begynner å bli gylden og lett slipper bakepapiret.


For ikke å risikere at resterende tofu ble glemt i kjøleskapet så valgte jeg å bruke alt. Min oppskrift ble dermed slik:

1 pk tofu (ca 349 g)
2 store egg
2 ts bakepulver

Denne blandingen ble litt bløtere enn originaloppskriften og steketiden ble dermed litt lengre. 30-40 minutter på 200 grader.


Så har du på det fyllet du ønsker og steker videre til osten er smeltet. Ca 10 minutter på 200 grader i min ovn. Jeg brukte en dæsj tomatpure blandet med vann, som jeg smurte over bunnen. Ananas, vårløk, pepperoni, upasteurisert ost og oregano. Kjempegodt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...